Savonlinnan seudulla toimiva Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä Sosteri on etulinjassa uudistamassa toimintaansa potilaiden ja asiakkaiden hyvä ja sujuva hoito lähtökohtana. Johtamismallin uudistamisella hoito on oleellisesti nopeutunut hoitotuloksen kärsimättä. Tervetuloa tutustumaan ajatuksiaherättävään Itä-Savon malliin.

Itä-Savon sairaanhoitopiiri Sosterin johtaja PANU PEITSARO on silminnähden innostunut kertoessaan, mitä kaikkea on tapahtunut niinä kymmenenä vuotena, kun organisaation toimintaa on myllätty. Lähtökohtana on ollut hoidettava, ei organisaatio tai sen toimintamallit.

Perusterveydenhoitoa, erikoissairaanhoitoa ja sosiaalihuoltoa on integroitu niin, että potilaan matka kodista hoidon ja kuntoutuksen kautta takaisin normaaliarkeen olisi mahdollisimman nopea ja joustava.

– Otetaan vaikka tekonivelleikkaus kuntoutuksineen. Aikaisemmin siihen on mennyt noin 200 päivää, meillä normikesto on 80 vuorokautta ja nopeimmillaan homma on hoitunut 55 päivässä, sanoo Peitsaro.

Itä-Savon sairaanhoitopiirissä on luovuttu vanhanaikaisesta siilojen johtamisesta ja siirrytty asiakaslähtöiseen prosessien ohjaamiseen, jossa potilaan hoitoaika on mahdollisimman lyhyt. Olemassa olevissa siiloissa, eli perusterveydenhuollossa, sosiaalipalveluissa ja erikoissairaanhoidossa, johdetaan edelleen henkilöstöä, resurssien hallintaa ja osaamista. Sen sijaan palvelutuotantoa johdetaan kolmessa ydinprosessissa, jotka ovat kiireellinen hoito, kiireetön hoito ja asumis- ja hoivapalvelut. Integroitu hoito etenee ripeästi vaivan diagnoosista, hoidon ja kuntoutuksen kautta takaisin normaalielämään.

Lue koko juttu »

Julkaistu Taitoa-sivustolla 22.9.2017

Vastaa

Sähköpostiasi ei julkaista.

Lisää kommentti